(Auteur: Roel Blok) Snapchat is met 100 miljoen gebruikers en 400 miljoen snaps per dag één van de meest bekende social media apps. Mensen gebruiken de app om elkaar foto’s te sturen van leuke of gekke gebeurtenissen die ze mee maken, maar ook foto’s die in een verhaal passen. Het is een platform waar je makkelijk creatief kan zijn met foto’s en snel veel aandacht krijgt. Maar is dat alles wat het is? Is het gewoon een leuk en makkelijk platform of zit er meer achter? Wat is nu het geheim achter Snapchats succes? In deze blog ga ik de bril van een Toegepast Psycholoog opzetten en ga ik kijken naar wat Snapchat precies doet.
Schaarste
Snapchat is een heel tijdelijk medium. De foto’s die je maakt verdwijnen alweer na 10 seconden, dit zorgt voor een gevoel van urgentie in ons brein. Als iemand die we kennen en wiens foto’s we leuk vinden een foto upload, dan moeten we daar snel bij zijn, anders is hij weg. Als we een snap missen krijgen we een ongemakkelijk gevoel, een gevoel van Schaarste (Cialdini, 2011). We hebben op zo’n moment niet meer de vrijheid om die foto te zien. Om van dat ongemakkelijke gevoel af te komen moeten we vaak Snapchat checken, anders missen we iets.
Dit gevoel van urgentie heeft Snapchat gemeen met Spotify. Spotify’s Release radar is ook heel tijdelijk, wat ook weer voor een gevoel van urgentie zorgt. De psychology achter Spotify ga ik nu niet op in, die is in een andere blog beschreven. Maar wat ik wel kan zeggen is dat Spotify en Snapchat nog meer met elkaar gemeen hebben. Namelijk, gebruikersgemak.
Gebruikersgemak
Release radar ververst zichzelf automatisch. Jij, als gebruiker hoeft dus heel weinig te doen. de nummers komen vanzelf. Zo is het ook met Snapchat, Snapchat maakt al veel beslissingen voor je.
Anders dan met bijvoorbeeld Instagram kiest Snapchat automatisch een filter voor je. Daar hoef je, je dus geen zorgen over te maken. Je kan de snaps nog aanpassen, maar dat hoeft niet. En anders dan met Twitter of Facebook, kan je meteen beginnen met foto’s maken als je Snapchat opent.
Je hoeft niet eerst naar de feed toe. Wat dit, samen met het tijdelijke karakter van Snapchat doet is: De cognitieve load verminderen. Je kan meteen en makkelijk foto’s maken en omdat de foto’s er maar 10 seconden opstaan hoef je je ook geen zorgen te maken over wat je precies erop zet, het verdwijnt toch weer.Dit maakt snapchat heel aantrekkelijk. Maar dat is niet het enige wat Snapchat’s succes verklaart.
Wederkerigheid
Wat Snapchat misschien wel het beste doet is de regel van wederkerigheid activeren (Cialdini,2011). De regel van wederkerigheid zegt dat als je ongevraagd iets van iemand krijgt, je eigenlijk ook iets terug moet doen. Als je op Snapchat van iemand een leuke snap krijgt dan moet je eigenlijk wel iets terugsturen, en wel meteen want over 10 seconden is de snap verdwenen. “Double tap”to reply” zegt Snapchat dan dwingend. Als je dan iets stuurt dan moet de ontvanger eigenlijk ook weer iets sturen. Zo blijf je elkaar snaps sturen, en wordt Snapchat een gewoonte.
Dus dit is wat ik denk dat Snapchat groot heeft gemaakt een combinatie van schaarste, gebruikersgemak en wederkerigheid. Wat vinden jullie? Heb ik gelijk? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik hoor het graag van jullie.
Literatuurlijst
Cialdini, R.B.(2009). Influence: Science and practice.5th ed. Boston: Allyn and Bacon.
Geschreven door Roel Blok:
“Be the change you wish to see in the world”.
Mahatma Gandhi
Bio: Roel Blok hier, gedreven betweter die ook wel in is voor een grapje. Ik post regelmatig flauwe psychologie grappen op de Facebook van Toegepaste Psychologie en wil ondertussen de wereld veranderen. Ik interesseer me voor gedragsbeïnvloeding en Nudging en zie daar veel mogelijkheden in. Ik denk dat we als Toegepaste Psychologen een verantwoordelijkheid hebben om de wereld ten goede te beïnvloeden. Door mijn achtergrond in het theater en nu deze studie heb ik voor mijn gevoel de tools om die verandering te zijn.