(Auteur: Roel Blok) Deze foto heb ik in Craft en Draft, een bar op de Overtoom Amsterdam genomen (grote versie onder aan artikel, red.). Craft en Draft serveert exclusief speciaal bier. Als je aan de bar zit bij Craft en Draft, dan zit je vaak tegenover dit bord. Doordat ik veel tijd in de bar door heb gebracht, heb ik kunnen nadenken over wat dit bord precies doet. Welke gedragsbeinvloeding erin zit en wat dat met je doet. Ik ga in deze blog weer een interventie/reclame ontleden in de gedragsbeinvloedende componenten.
Sailliantie
Het eerste wat het bord doet is opvallen. Bier namen als “Arrogant Eagle” (36), “Elvis Juice” (8) en “Black is Black and i want my baby back”(35), trekken je aandacht. Dit is het eerste deel van het bord en dat doet het goed. Daarbij heeft Craft en Draft twee van deze borden, een aan elke kant van de bar. Waar je dus ook zit, je bent altijd blootgesteld aan de invloed van het bord. Dit heeft als effect dat je positiever over het bord gaat denken, door het Mere Exposure Effect.
Mere Exposure Effect
Anders dan bijvoorbeeld een reclame op TV werkt het effect van het bord continue. Hierdoor treedt het Mere Exposure Effect op (Zajonc, 1968). Het Mere Exposure effect stelt dat hoe meer je wordt blootgesteld aan een stimulus, hoe positiever je over die stimulus gaat denken. Hierdoor ga je én positief denken over het bord, én je praat de hele tijd over bier met je vrienden. “Ik denk dat ik hierna een Monk’s Stout neem.”, “ Ik weet niet man, Mad Red ziet er ook wel nice uit”. Het product dat word verkocht is op deze manier het enige waar je aan denkt. En laten we eerlijk zijn, een bier met de naam “Fuck mijn caravan staat in fik” maakt nieuwsgierig. Dit bier stond trouwens niet op de kaart toen ik de foto maakte, en dat is het derde component van het bord. De bierselectie verandert telkens.
Schaarste
Stel je hebt genoeg gedronken, maar je ziet nog een interessant biertje, bijvoorbeeld “En Garde!”(12).
Je vraagt aan de barman of ze dat biertje volgende week nog hebben. De barman zegt dat hij dat niet weet, want de kaart is per week anders. Het bier wat er nu opstaat hebben ze volgende week misschien niet meer. Dit zorgt voor een gevoel van Schaarste in je brein (Cialdini,2011). Je wordt belemmerd in je vrijheid om te kiezen, in dit geval dat interessante biertje. Hierdoor krijg je een ongemakkelijk gevoel. Een snelle manier om van dat gevoel af te komen is het biertje nu maar bestellen. En zo worden twee biertjes er al gauw vier of zes. De grap is dat het bar personeel het zeer onwaarschijnlijk zou vinden als er zoveel was nagedacht over dit bord. Volgens hun is het gewoon puur toeval. Wat denken jullie? Is hier sprake van intelligent design? Of is het gewoon toeval? Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden.
Geschreven door Roel Blok:
“Be the change you wish to see in the world”.
Mahatma Gandhi
Bio: Roel Blok hier, gedreven betweter die ook wel in is voor een grapje. Ik post regelmatig flauwe psychologie grappen op de Facebook van Toegepaste Psychologie en wil ondertussen de wereld veranderen. Ik interesseer me voor gedragsbeïnvloeding en Nudging en zie daar veel mogelijkheden in. Ik denk dat we als Toegepaste Psychologen een verantwoordelijkheid hebben om de wereld ten goede te beïnvloeden. Door mijn achtergrond in het theater en nu deze studie heb ik voor mijn gevoel de tools om die verandering te zijn.