(Auteur: Maikel Stams) Hij begon zijn studie moeizaam, maar toch studeerde Cees van Wezel met vlag en wimpel af aan Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en werd zijn afstudeeronderzoek gepubliceerd. Zijn verhaal is een kenmerkend voorbeeld van de voordelen van talentgericht onderwijs.
Voordat Cees kwam studeren in Eindhoven woonde hij in Amsterdam. Nadat hij zijn middelbare school afrondde vertrok hij op zijn 17e naar Canada, het geboorteland van zijn moeder. Een levenservaring rijker begon hij vol goede moed aan zijn studie Toegepaste Psychologie. Daar had hij het moeilijker dan gedacht. “Jarenlang had ik moeite om studieopdrachten goed op te pakken”, vertelt Cees. “Ik heb soms flinke kritiek te verduren gehad. De werkwijze van het hbo paste totaal niet bij mij.”
Raakvlak
De Canadese Nederlander worstelde zich alsnog door de eerste drie studiejaren heen, tot hij op een gegeven moment een omslagpunt bereikte. “Pas bij mijn eerste stage begon het voor mij te leven.” Het had echter niet veel gescheeld of Cees had nooit de stage van zijn keuze kunnen doen. “Het stagebureau was verbaasd over mijn stagevoorkeur. Ik wou namelijk werken voor een bedrijf dat lampen verkocht. Ook nadat ik had uitgelegd dat het om verlichting ging die mensen kan helpen, konden zij zich er niks bij voorstellen.”
In eerste instantie werd zijn verzoek afgekeurd, maar Cees maakte zich hard voor zijn keuze en kreeg uiteindelijk toch groen licht. Cees: “Achteraf begrijp ik het ook wel. Het onderwerp was op dat moment heel nieuw. Er was nog niet echt een koppeling tussen psychologie en technologie. De stage verliep goed en op de praktijkmarkt stond er een flinke rij voor mijn tafel. Het raakvlak tussen mens en techniek werd voor iedereen steeds duidelijker. Het is daarom niet zo vreemd dat er een lectoraat Mens en Technologie is opgericht.”
Drijfveer
​Cees liep stage bij een bedrijf dat speciale verlichting installeert in verzorgingshuizen. In het verlengde daarvan onderzocht hij voor zijn afstudeeropdracht hoe verzorgingshuizen deze vorm van verlichting inzetten. Onder begeleiding van Lisette Zwerts van Fontys Hogeschool HRMenP en Joost van Hoof vanuit Fontys EGT interviewde hij vijftien medewerkers van stichting Schakelring in Waalwijk - zowel zorgprofessionals als medewerkers van ondersteunende en stafdiensten.De te verwachten resultaten van het onderzoek waren een belangrijke drijfveer voor aanschaf en gebruik door de zorgorganisatie. Voorwaarde bij een effectief gebruik in het verpleeghuis is wel dat de zorgprofessionals weten hoe deze verlichting werkt en hoe ze deze het best in kunnen stellen. Schakelaars en interfaces dienen dan ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk te worden gemaakt.
Dankbaar
Cees is trots dat zijn afstudeeronderzoek heeft geleid tot publicatie. “Veel bouwmagazines en woonbladen behandelen tegenwoordig ook technische toepassingen. In de zorg begint dat nu ook langzaam op te komen. Mijn onderzoek loopt vooruit op de ontwikkelingen. Licht kan allerlei gezondheidsproblemen wegnemen.”
Nadat Cees in 2014 afstudeerde, vertrok hij naar Engeland om de master Environmental Psychology te gaan studeren aan de Universiteit van Surrey “Ik raad studenten Toegepaste Psychologie aan om zich in te lezen over deze master. Het sluit heel goed aan op de opleiding. Er is geen sprake van een schakeljaar en er wordt veel toegepast onderzoek gedaan.”
Cees is zeer te spreken over de begeleiding vanuit Fontys. “Lisette heeft me erg goed geholpen. Heel persoonlijk. Ze keek door mijn moeizame studiestart heen en zag in mij een goede kandidaat. Dat vertrouwen betekende veel voor mij, want daardoor kwam ik een beetje los. Ze zag dat ik geen domme jongen was en heeft mij geholpen aan een opdrachtgever. Fontys heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat ik kon afstuderen in mijn eigen tempo en op mijn eigen manier; met uiteindelijk een heel mooi resultaat.”