0
0
0
s2sdefault

(Bron) Het themateam Performance Psychology heeft in het kader van talent herkennen en begeleiden onderzoek gedaan naar de rol van cognitie in de topsport. Tafeltennis is bijvoorbeeld een van de snelste sporten ter wereld waar in een fractie van een seconde beslissingen moeten worden gemaakt. Hoe doen topspelers dat? Gebruiken ze hun brein op een andere manier dan subtoppers?

Resultaten
Het onderzoek laat zien dat er sport specifieke en meer algemene cognitieve determinanten zijn die mogelijk een rol kunnen spelen bij talentherkenning en -ontwikkeling. Zo bleken topsporters gemiddeld beter te presteren op maten voor executief functioneren. Dit zijn de cognitieve processen die nodig zijn voor doelgericht, efficiënt en sociaal aangepast gedrag.

Ook lijkt het erop dat topsporters op cognitieve vaardigheden, die aan bepaalde sporten gerelateerd zijn, zich ook onderscheiden van subtopsporters. Toptafeltennissers lijken bijvoorbeeld nauwkeuriger te werken bij het oplossen van cognitieve taken en beter in staat tot het onderdrukken van de neiging tot het geven van foute antwoorden dan subtoppers. Een vaardigheid die ook op het veld onmisbaar is.

Kennis in de praktijk
Op dit moment worden er gesprekken gevoerd met partners uit verschillende sportclubs en –opleidingen. Hierbij wordt onderzocht of en op welke wijze de opgedane kennis in de dagelijkse praktijk van trainers toegepast kan worden. Ook wordt onderzocht op welke wijze bij het trainen en opleiden kennis uit de prestatie psychologie en cognitieve psychologie nog meer ingezet kan worden.

De toepassing van technische innovaties
Daarnaast staat de rol die techniek in dit proces kan hebben op de agenda. Zo zijn er bij één van de studies bijvoorbeeld iPads ingezet voor de metingen. Het blijkt dat juist in de situaties binnen de sport, bijvoorbeeld naast het veld en in de kleedkamers, deze methode grote voordelen biedt ten opzichte van de klassieke afnames met pen en papier.

TP-Vacatures

- No Current Openings -

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie