0
0
0
s2sdefault

In deze serie komen de minoren van Toegepaste Psychologie Hogeschool Leiden aan bod. Deze maand deel 2. Deel 1 ging over de minor Jeugdcriminaliteit en Veiligheid. - Wie ben ik als individu, of in de groep en wat voor persoonlijkheid heb ik? Dit zijn onder meer vragen die centraal staan in de eerste periode van de externe minor Toegepaste Psychologie: van zelfinzicht naar professioneel handelen. Deze minor is bedoeld voor studenten die geen Toegepaste Psychologie studeren, maar gedurende een half jaar meer algemene kennis over psychologie willen opdoen.

Lusin Garibyan, één van de docenten die de externe minor geeft: “Studenten krijgen gedurende deze minor lessen over algemene psychologische theorieën en modellen. Deze kennis wordt halverwege en aan het einde van elke periode ook getoetst. Daarnaast gaan de studenten in de eerste periode met zichzelf aan de slag. Zij maken onder andere verschillende testen waaronder de persoonlijkheidstest NEO-PI-R, zij voeren groepsopdrachten uit waarbij zij bijvoorbeeld hun gedrag aan de Roos van Leary koppelen en zij leren meer over hun kernkwadranten en drijfveren. Deze en andere opdrachten zorgen voor een toename in het zelfinzicht van de student. Aan het eind van de eerste periode werven studenten een opdrachtgever die aansluit bij hun eigen beroepspraktijk, maar ook bij het zelfinzicht dat ze hebben gekregen.”

In de tweede periode staat de brug naar de praktijk centraal. Voor de geworven beroepsopdrachten maken de studenten in periode twee een advies, een voorlichting óf een training en voeren deze ook uit. Studenten kiezen zelf, op basis van hun verkregen zelfinzicht, met welke van deze drie competenties ze aan de slag willen.
Garibyan: “Uit de persoonlijkheidstest kan bijvoorbeeld blijken dat een student een meer introverte persoonlijkheid heeft en het lastig vindt om voor een groep te staan. De student kan dan bijvoorbeeld juist voor kiezen om de competentie trainen te gaan ontwikkelen en uitvoeren. Het kan echter ook zo zijn dat de betreffende student voor de competentie adviseren kiest, aangezien de student dan meer zelfstandig kan werken, wat meer bij zijn/haar introverte persoonlijkheid aansluit. De student mag de keuze voor de competentie zelf maken, waarbij de keuze zoveel mogelijk wordt gekoppeld aan de verschillende aspecten van het verkregen zelfinzicht uit de eerste periode.” 
Naast aansluiting bij zelfinzicht, is het ook belangrijk dat de studenten aan de slag gaan met een opdracht die aansluit bij hun dagelijkse beroepspraktijk. Garibyan noemt het volgende voorbeeld: “Er staan dagelijks berichten in de krant dat de jeugd van tegenwoordig steeds dikker wordt. Een student vanuit de Lerarenopleiding ‘Lichamelijke Opvoeding’ gaat een voorlichting opzetten en uitvoeren voor leerlingen van groep 8 van een basisschool over gezond eten en bewegen.”
Om een professioneel beroepsproduct te kunnen maken is er in de tweede periode  ondersteunend onderwijs op elk van deze drie competenties. Zo leren studenten planmatig een voorlichting te ontwikkelen, zij leren stapsgewijs een training te ontwerpen en krijgen onderwijs waarmee ze een adviesrapport schrijven dat aan professionele criteria voldoet.


De externe minor Toegepaste Psychologie: van zelfinzicht naar professioneel handelen start in het studiejaar 2013-2014 zowel in september als in februari voor alle studenten buiten de opleiding Toegepaste Psychologie. Kijk voor meer informatie op www.kiesopmaat.nl of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

TP-Vacatures

- No Current Openings -

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie