0
0
0
s2sdefault

Jaarlijks reikt de opleiding TP van Hogeschool Leiden de TP-prijs uit. Een prijs voor het beste eindwerkstuk dat in een studiejaar is opgesteld. Een jury heeft vijf genomineerde werkstukken van het studiejaar 2011 - 2012 beoordeeld. Het beste eindwerkstuk is geschreven door Sabina Hienkens en heeft als titel 'Voedselonzerkerheid en sociale en emotionele problemen bij kinderen uit een achterstandswijk in Nederland'.

 In het onderzoek dat is uitgevoerd door Sabina luidde de kernvraag: "is er een verschil tussen kinderen met voedselonzekerheid en kinderen zonder voedselonzekerheid in sociale en emotionele problemen?

In het eindwerkstuk verbindt de auteur theorie, onderzoek en praktijk op een voorbeeldige wijze. De aanbevelingen zijn praktijkgericht en bieden leerkrachten handvatten om voedselonzerkerheid te herkennen en te interveniëren. 

Door middel van afname van een schriftelijke vragenlijst is de mate van voedselonzekerheid en de mate van sociale en emotionele problemen bepaald onder 113 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 uit de Schilderswijk te Den Haag.

Kinderen met voedselonzekerheid blijken significant vaker last te hebben van sociale en emotionele problemen dan kinderen zonder voedselonzekerheid. Zij scoren significant hoger op internaliserend probleemgedrag, externaliserend probleemgedrag en op alle syndroomschalen. Naast de relatie tussen voedselonzekerheid en sociale en emotionele problemen, bracht dit onderzoek de prevalentie van voedselonzekerheid en sociale en emotionele problemen bij kinderen uit een achterstandswijk in Nederland in kaart. 14.2% van het totaal aantal kinderen heeft te maken met voedselonzekerheid zonder honger in het gezin. Voedselonzekerheid met honger komt niet voor. Jongens hebben significant vaker te maken met voedselonzekerheid (22.8%) dan meisjes (5.4%).

TP-Vacatures

- No Current Openings -

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie