0
0
0
s2sdefault

Horace Goldin sawing illusionAls docent kom je af en toe in de volgende situatie: Een erg late les, uitgebluste en vermoeide studenten, een benauwd lokaal. Je wil de studenten graag activeren voor dat je je les begint. Waarom zou je dat niet doen met een goocheltruc?

Het blijkt dat hersenen van mensen namelijk enorm geactiveerd worden van goocheltrucs, vooral op het gebied van probleemoplossend vermogen. Of is het juist een enorme afleider voor je lesinhoud? Onderzoekers Moss, Irons & Boland (2016) besloten zich te storten op dit vraagstuk.

224 deelnemers bekeken een circusact, een goocheltruc, of geen video. Bij de helft van de proefpersonen die de goocheltruc bekeken, werd het geheim van de truc onthult. Vervolgens kreeg de gehele groep een les over psychologie, en werden zij getest op begrip van de lesstof, behoefte aan nieuwe kennis, en betrokkenheid bij de les. Uit de resultaten bleek dat de groep die een goocheltruc had bekeken, en waar het geheim niet werd onthuld, minder behoefte had aan nieuwe kennis, en zich minder betrokken voelde bij de les die na de truc werd gegeven. De groep mensen die de goocheltruc had gekeken en het geheim wél onthuld kregen, voelden zich ook minder betrokken bij de les in vergelijking met de andere condities. Deze effecten waren klein. Het begrip van de lesstof was bij deze groepen hetzelfde als in de andere groepen. 

De resultaten waren dus niet zo positief voor goocheltrucliefhebbende docenten. Alhoewel het onderzoek een erg hoog 'is dit een nuttig psychologieonderzoek?'-gehalte heeft, kan ervolgens Moss een wijze les uit getrokken worden voor docenten. Hij concludeerde samen met de andere onderzoekers: ".. dit onderzoek onderstreept een belangrijke overweging voor docenten: videos en demonstraties die vermakelijk lijken, kunnen de aandacht afleiden van informatie die minder vermakelijk is, maar wel belangrijker.". 

Bron: 
Moss, S. A., Irons, M., Boland, M. (2016). The magic of magic: The effect of magic tricks on subsequent engagement with lecture material. British Journal of Educational Psychology.
Is it a good idea to start a lecture with a magic trick? Jarret, C. (2016).

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie