(auteur: Els Dubbelboer) De maand september is begonnen. De maand van een nieuwe start; een nieuw begin. Terwijl de zaterdagochtenddauw wegtrekt over de voetbalvelden en de verlichting weer aangaat in de sporthal, komen er een groot aantal jonge sportertjes voor het eerst op de sportvereniging. Ook zij mogen nu, net zoals vele vriendjes, vriendinnetjes, broers en zussen, voor het eerst een sport gaan beoefenen. En hier komt meer bij kijken dan in eerste instantie gedacht wordt.
Het kenmerk van het jonge kind
´Oh, wat word je toch groot´ is een veel voorkomende uitspraak in de periode van een jong kind. En dat klopt, ze worden gauw groot. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook op mentaal en sociaal emotioneel vlak. Jonge kinderen worden in de loop van de tijd bewust van zichzelf. Ze beginnen te beseffen dat ze zelfstandige personen zijn, beginnen beslissingen te nemen en geven vorm aan het soort persoon die zij in de toekomst zullen worden. Ze krijgen inzicht in hun eigen kwaliteiten, karakter, kenmerken en bijbehorende twijfels. Echter, worden jonge kinderen niet alleen bewust van zichzelf, maar zij worden ook bewust van de ander.
Door het bewustzijn van de ander, beginnen zij zich te vergelijken met de ander. Zo spannend als dat is, komen zij zo tot vele ontdekkingen. Sommige vriendinnetjes zijn sneller, terwijl andere vriendjes juist slimmer zijn. Het ontwikkelen van onzekerheid of faalangst ligt hierbij op de loer. Sporten bij een sportvereniging kan een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een jong kind, maar dit is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Wanneer jonge kinderen niet de juiste begeleiding en/of aandacht krijgen, kunnen zij een negatief zelfbeeld creëren of ongewenst gedrag gaan vertonen. Juist daarom wordt er aandacht geschonken aan een sociaal veilig, plezierig en ontwikkelingsgericht sportklimaat zodat ieder kind vol zelfvertrouwen en vol plezier kan sporten.
Veilig Sportklimaat
Op 1 januari 2012 is het actieplan ‘Samen naar een Veiliger Sportklimaat’ (VSK) van start gegaan. Dit is een gesubsidieerd programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). VWS wil door middel van het programma VSK er voor zorgen dat ieder kind op de +/- 25.000 sportverenigingen in een veilig sportklimaat kan bewegen.
Uit het Trainer-Kind-Interactie onderzoek (2014) blijkt dat de manier waarop trainers met kinderen omgaan, de meest bepalende factor is voor de sportbeleving van het kind. Maar, hoe zorg je er voor dat de trainers op de juiste manier met de kinderen omgaan? Inderdaad, bij het antwoord op deze vraag kan een toegepast psycholoog een bijdrage leveren.
4 inzichten over trainerschap voor de allerjongste jeugd
Vanaf september 2016 bestaan er de vier inzichten over trainerschap voor de allerjongste jeugd. Deze zijn ontwikkeld voor kersverse of beginnende trainers, coaches of begeleiders van de allerjongste jeugd (5 t/m 7 jaar). De vier inzichten worden in
Stage bij NOC*NSF
De auteur van dit artikel mocht in haar stageperiode bij NOC*NSF, onder begeleiding van haar stagebegeleider, de vier inzichten over trainerschap voor de allerjongste jeugd ontwikkelen. ‘De inhoud van dit product is tot stand gekomen door kwalitatief, kwantitatief en literatuuronderzoek. Ik heb VSK-vertegenwoordigers van verschillende sportbonden geïnterviewd en vragen uitgezet in een enquête onder de doelgroep. Daarnaast ben ik in de literatuur van de ontwikkelingspsychologie, sociale psychologie en gedragsbeïnvloeding gedoken. Ik ben er gedurende mijn stageperiode achter gekomen dat binnen die drie vlakken in de psychologie een koppeling gelegd kan worden tussen de theorie en de praktijk. Mooi om te zien dat een toegepast psycholoog kan bijdragen aan het sportplezier van kinderen.
Meer weten over de vier inzichten over trainerschap voor de allerjongste jeugd? Bekijk de mobiele website en de animatie film op https://www.tvsportplezier.nl/4inzichtenjongstejeugd/
Meer weten over ‘Samen naar een Veiliger Sportklimaat’? Kijk op http://www.veiligsportklimaat.nl/home
Bronvermelding:
Hilhorst, J., Schipper – van Veldhoven, N., Jacobs, F., Theeboom, M., Steenbergen, J. (2014). Trainer-Kind InterACTIE. Gedownload op 29 augustus 2016, van www.veiligsportklimaat.nl/stream/onderzoeksrapport-trainer-kind-interactie.pdf