(Auteur: Maikel Stams) Paulien van der Krift ontving tijdens het congres van de NBTP (Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie) de eerste TP Scriptieprijs. De voormalig student studeerde vorig jaar met haar scriptie af aan het Fontys instituut HRM en Psychologie in Eindhoven. De jury bestond uit Johann Freese (directeur Workforce Holland), Johannes Postema (Bestuurslid NBTP), Thys de Haan (oprichter toegepastpsycholoog.nl en cocent Toegepaste Psychologie HvA) en Bregje Steenaert (afgevaardigde Landelijk Opleidingsoverleg Toegepaste Psychologie en opleidingsmanager Fontys opleiding Toegepaste Psychologie).
Met lovende woorden sprak Johann Freese namens de jury zijn waardering uit voor de bevindingen van Paulien. “De scriptie straalt plezier en creativiteit uit en de uitkomsten zijn bovendien innovatief voor het werkveld. Het zet nieuwe deuren open voor het vak Toegepast Psycholoog.” Paulien liep met haar scriptie namelijk met een grote boog om de bewandelde paden heen. Geen onderwerpen als depressie en verslaving, maar city making. Dit deed ze in opdracht van adviesbureau Plan22 in het kader van project Breda Next.
Een interview met Paulien.
Wat heeft city making met toegepaste psychologie te maken?
“City making is onderdeel van centrummanagement. In dat proces heb ik uitgezocht wat de identiteit van de stad Breda is. Daaruit kwam naar voren dat de stad zowel modern als bourgondisch is. Vervolgens heb ik een psychologische insteek gemaakt die we hebben afgebakend naar de Grote Markt, het kloppende hart van de stad met de vele horecagelegenheden. Voor dat gebied heb ik uitgezocht wat mensen van de stad vonden. Door middel van vragenlijsten ben ik erachter gekomen wat de belevingen zijn van mensen die de grote markt bezoeken. Aan de hand daarvan heb ik in kaart gebracht wat de sterke en zwakke punten zijn. Daaruit bleek dat op alles hoog werd gescoord, behalve op verrijking. Uiteindelijk heb ik een rapport geschreven met enkele adviezen om extra ‘WOW-factoren’ toe te voegen aan de historisch-culturele omgeving, de moderne omgeving en gastvrijheid, met als doel de ‘nieuw-Bourgondische’ beleving te versterken. Beleving is psychologie; dat is de link.”
Met dit innovatieve onderwerp zet je de deuren open voor je collega’s binnen het vak Toegepast Psycholoog. Welke mogelijkheden zijn er volgens jou allemaal?
“Je kan allerlei richtingen op. De belevingseconomie is aan een enorme opmars bezig. Dat geldt niet alleen voor steden als Breda, maar ook voor andere steden, hotels, winkels, attractieparken. Eigenlijk in alle sectoren met consumenten die iets extra’s zoeken. Veel bedrijven is ontgaan dat de consument en zijn wensen zijn veranderd. Ze houden de ontwikkelingen niet bij, maar dit zou wel moeten gebeuren. In die opkomst van de belevingseconomie ligt een belangrijke rol weggelegd voor ons als toegepast psychologen, want wij zijn experts op het gebied van beleving bij mensen. Grote bedrijven weten niets van psychologie, daar hebben ze ons voor nodig.”
Wat is jouw tip aan studenten om hun scriptie tot een goed einde te brengen?
“Ga alleen met een opdracht aan de slag die je echt leuk vindt. Een onderwerp waar je echt achter staat en waar je nieuwsgierig naar bent. Ook als het onconventionele methodes nodig heeft. Je moet gewoon lef hebben. Als je een bedrijf op het oog hebt waarvan jij denkt dat jij voor hen een goede opdracht kan uitvoeren, bel hen dan op. Leun niet achterover, maar ga zelf actief op zoek naar de opdracht van je dromen.”
De scriptie van Paulien is hier te bekijken: http://plan22.nl/wp-content/uploads/2015/08/Scriptie-Bredaas-Bourgondie-in-de-21e-Eeuw.pdf