(Auteur: Henriëtte Martens.) Deel 6 in een serie over de toegevoegde waarde van TP-ers op de arbeidsmarkt. ‘Ik vind de studie zelf eigenlijk ook heel leuk!’ Nee, dit is niet de mening van een student Toegepaste Psychologie, maar van docentonderzoeker en docent verpleegkunde Mineke Murphy. Ze is werkzaam bij Scalda, het college voor gezondheidszorg en uiterlijke verzorging in Goes.
We spreken elkaar naar aanleiding van een afstudeeropdracht van een student Toegepaste Psychologie voor Scalda. De studente, Marianne Storm, onderzocht hoe tandartsassistentes om kunnen gaan met mensen die angst hebben voor de tandarts. De student maakte een voorlichting voor de opleiding tandartsassistent op Scalda. Ze deed daarnaast aanbevelingen om dit onderwerp op te nemen in de opleiding. Inmiddels zijn deze aanbevelingen ook opgevolgd.
Mineke Murphy: ‘Wat ik interessant vind, is de interesse voor de mens binnen de studie Toegepaste Psychologie. Hier is een raakvlak met verpleegkunde en ook met de psychiatrie, vanwege de psychologische ontwikkelingen en interesses. Toegepast Psychologen maken anderen bewust van hoe ze zich gedragen: waarom neem je een bepaald besluit, terwijl je weet dat dat niet werkt? Een Toegepast Psycholoog heeft zich verdiept in theorie, in onderzoek en in verschillende benaderingen.’
‘ Je kunt de studenten Toegepaste Psychologie heel breed inzetten’, aldus Murphy. ‘Ze hebben een aanvullende waarde in een al bestaand team, omdat ze weer anders kijken. Hier kunnen ze hun begeleidende en gespreksvaardigheden inzetten, bijvoorbeeld voor studenten die tegen problemen aanlopen tijdens de adolescentie. Ze kunnen ook veel waarde hebben in teams van maatschappelijk werkers bij mensen met problematische huisvesting of financiële problemen.’
Hebt u nog een advies aan afgestudeerd Toegepast Psychologen?
Murphy reageert onmiddellijk: ‘Vergeet de scholen niet! Denk hierbij aan de begeleiding van leerlingen of studenten met sociaal emotionele problematiek of met leerproblemen. Ook daar zijn gebieden en banen waar deze studenten na hun studie zouden kunnen werken.’