0
0
0
s2sdefault

(Auteur: Kelvin Covalo) Dag (toekomstig) A&O toegepast psycholoog! Heb je wel eens de behoefte meer op je eigen tempo te leren? Of wil je wel eens verbredende kennis op doen over een onderwerp, naast wat je al op school krijgt? Of wat denk van je van het leren over een totaal ander onderwerp? En droom jij wel eens van de mogelijkheid oneindig veel certificaten te halen binnen een relatief korte tijd? Dan is Coursera misschien wel iets voor jou!

Coursera is in 2012 gestart met het online beschikbaar stellen van een groot aantal cursussen. Deze nieuwe manier van leren heet ‘MOOC’: Massive online open courses’. Dit doen zij in samenwerking met een boel (top)universiteiten over de hele wereld en tot op heden blijken zij zeer succesvol; eind 2014 hadden zij 839 cursussen en 10 miljoen gebruikers! ‘Hoe ze dit succes bewerkstelligd hebben?’ - hoor ik je denken. Door zeer diverse cursussen aan te bieden, van biologie tot sociale wetenschappen, waar in principe geen cent voor betaald hoeft te worden door de cursist. De cursussen zijn simpelweg gratis te volgen. Hoe klinkt dat? Gemiddeld 6 weken lang 4 uur per week gratis naar keuze leren! Maar laat je niet meeslepen. Er zit uiteraard ook hier een addertje onder het gras; wanneer je een officieel certificaat wil ontvangen na het afronden van de cursus wordt er wel om een vergoeding gevraagd. Dit certificaat wordt erkend door verschillende universiteiten, leden van de American Council on Education (ACE), over de hele wereld, en kun je vervolgens gebruiken voor in je portfolio en curriculum vitae.

Maar waarom is dit relevant voor jou als (toekomstig) A&O toegepast psycholoog? Wat kun jij hier mee? Waarom heb ook jij reden om hier laaiend enthousiast over te zijn? 

Allereerst kun jij tijdens je studie in aanraking komen met cursussen van topuniversiteiten over de hele wereld, waardoor je een beter beeld hebt van hoe zij lesgeven. Best handig - mocht je nog eens op buitenlands studieavontuur willen gaan en moeite hebben met de locatiekeuze! Vervolgens is het voor jou als individu tijdens en na je studie hartstikke handig om bij te leren over de onderwerpen die aansluiten bij jouw interesses en beroepskeuze. Dit biedt je de kans om je te onderscheiden van medestudenten die exact hetzelfde opleidingstraject gevolgd hebben. Werkgevers moeten je ergens op selecteren en als jij een aantal extra cursussen op je naam hebt staan wordt de keuze mogelijk makkelijker.

Ook na je studie blijft deze rap-groeiende MOOC een goede tool om in te zetten. Ga je bijvoorbeeld werken in de werving en selectie en wil je alles weten over hoe je de beste selectie maakt zonder vooroordelen over de kandidaat? Wellicht wordt je liever projectmanager binnen een multiculturele organisatie en wil je om leren gaan met diversiteit? Of ben je loopbaancoach en wil je positieve psychologie-skills bijspijkeren om je klanten effectiever te kunnen helpen? Je kunt Coursera ook zelf inzetten als tool, bijvoorbeeld wanneer er van jou gevraagd wordt om een grootschalige bedrijfsverandering te bewerkstelligen. Waarom zou je geen cursus ontwikkelen die de werknemers op hun gemak op locatie naar voorkeur kunnen volgen? Alles kan met Coursera. Grootschallig. Snel. Zo goed als gratis.

Maar voor je er mee aan de slag gaat; hoe effectief is Coursera nou eigenlijk?

Wanneer het gaat om leren zijn er geen significante verschillen gevonden tussen MOOC’s en traditioneel onderwijs. Wel laat Colvin et al (2014) zien dat MOOC-cursisten net iets meer leerden dan studenten tijdens een traditionele cursus.  Deze methodes zijn lastig te vergelijken omdat zij fundamenteel verschillend zijn. Tijdens het leren van MOOC’s krijgt de gebruiker geen directe instructieondersteuning, zoals bijvoorbeeld een klas met studenten tijdens een les wel krijgt. Toch is het volgens Colvin (2014) met de huidige technologie mogelijk de cursussen te ontwerpen rondom wetenschappelijk onderbouwde technieken die in andere (offline) settingen onmogelijk zijn. Hieruit valt de voorzichtige conclusie te trekken dat er nog veel te verbeteren valt aan de online cursussen, maar dat de potentie van meerwaarde naast klassieke cursussen aanwezig is. 

Uit onderzoek van Kolowich (2013), naar de mening van meer dan honderd professoren die MOOC inzette op hun universiteiten, wordt duidelijk dat MOOC tijdrovend en weinig succesvol is geweest . Ook de prestigieuze universiteit Stanford stelde in 2012 als experiment een drietal MOOC’s beschikbaar. Een van de de MOOC’s, over art-official intelligence, trok 160.000 studenten aan, waarvan enkel 20.000 hem voltooide. Met dit slagingspercentage (12,5%) zou je kunnen zeggen dat een MOOC-provider als Coursera tot falen gedoemd is, maar zoals elk concept in de babyschoenen is deze ook nog vol in ontwikkeling. Daarnaast is een test als die op open inschrijving en is een deelnemer niet verplicht de cursus te voltooien. In jouw beroepspraktijk kan dit uiteraard anders worden ingevuld.

Beste (toekomstig) A&O toegepast psycholoog, laat je leiden door hoe je nu al kunt profiteren van deze service en laten wij de toekomst van Coursera in de gaten houden, want dit zou wel eens de toekomst van leren kunnen worden!

In het oog springende MOOC’s voor A&O toegepaste psychologen:
https://www.coursera.org/course/positivepsych
https://www.coursera.org/course/unethicaldecision
https://www.coursera.org/course/neuroec

  •   Colvin, K., Champaign, J., Liu, A., Zhou, Q., Fredericks, C., & Pritchard, D. (2014). Learning in an introductory physics MOOC: All cohorts learn equally, including an on-campus class. The International Review Of Research In Open And Distance Learning, 15(4)
  •   Kolowich, S. (2013), The Professors behind the MOOC Hype. Chronicle of Higher Education, March 2013.
  •   Osvaldo, R.C. (2012), MOOCs and the AI-Stanford Like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 2012
  •   www.coursera.com, opgehaald op 10 april 2015

Dit is het vijfde artikel uit een reeks vanuit de Hogeschool van Amsterdam, opleiding toegepaste psychologie. Het is geschreven door een student in opdracht van de module 'Online tools binnen arbeids- en organisatiepsychologie'. In het kader van kennisdeling op het gebied van online toepassingen die gebruikt kunnen worden in de toegepaste psychologie, krijgen artikelen die goed zijn beoordeeld een plek op www.toegepastpsycholoog.nl.

TP-Vacatures

- No Current Openings -

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie