(Auteur: Roos Alblas) Je potentiele nieuwe werknemers spelletjes laten spelen om zo tot een perfecte match te komen. Dat is wat een aantal bedrijven nu al met succes doen, en wat in de toekomst alleen maar verder uit zal breiden. Ik heb het dan natuurlijk niet over ‘Candy Crush’ of ‘Flappy Bird’, maar over Serious Games. Serious Games zijn spellen die vooral op een educatieve manier worden ingezet, maar steeds meer recruiters zien hierin kansen om het wervingsproces beter te laten verlopen.
Op dit moment zetten bedrijven vacatures uit. Zij krijgen dan vervolgens zoveel reacties dat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Vanuit CV’s kun je niet aflezen over welke competenties iemand beschikt en wie dus het beste bij de organisatie zal passen. Op dit moment wordt er eerst een selectie gemaakt . Dit gebeurd door het analyseren van social-media-profielen van de kandidaten, zoals LinkedIn en Facebook. Daarna volgen er sollicitatiegesprekken. Echter is het bij deze sollicitatiegesprekken niet eenvoudig om een waarheidsgetrouw beeld van iemand te krijgen. De kandidaat kan ander gedrag vertonen dan in zijn vertrouwde omgeving of juist in staat zijn de juiste kanten te benadrukken. Daarnaast zal ‘selectieve selectie’ ook een rol spelen bij het selecteren van de juiste werknemer. Zo kan het zijn dat het halo-effect optreed bij de recruiter. De kandidaat maakt dan een goede eerste indruk waardoor de recruiter er vanuit gaat dat hij alle andere benodigde competenties ook bezit. Maar deze eerste goede indruk is geen voorspeller van het functioneren van de potentiele werknemer (Alblas & Wijsman, 2009).
Nu is er een tool ontwikkeld die de competenties van de potentiele werknemers op een snelle manier inzichtelijk maakt, namelijk Serious Games. Hierdoor kan er een perfecte match ontstaan tussen werknemer en werkgever. Serious Games zijn games die fungeren als middel om kandidaten in een vroeg stadium te testen op benodigde vaardigheden, en te laten zien wat werken voor een bepaalde opdrachtgever inhoudt. In deze game worden werksituaties nagebootst die aansluiten bij de aangeboden functie. Hierdoor krijgen de kandidaten een beter beeld van wat hen binnen het bedrijf te wachten staat, welke bedrijfscultuur hier heerst, en wat het werk precies inhoud. Doordat de kandidaten weten wat hen te wachten staat, kunnen ze een goede inschatting maken of zij bij het bedrijf passen. Hierdoor wordt hun intrinsieke motivatie vergroot (Raaff, 2014).
Shoshannah Tekofsy onderzocht 13000 battlefield spelers. Zij bekeek hun “spelgedrag” en liet hen daarna een persoonlijkheidstest invullen. Uit dit onderzoek is gebleken dat je veel over iemands gedrag te weten kan komen op basis van zijn gedrag in een spel. Eerst triggert een game bepaald gedrag, maar na verloop van tijd vergeten kandidaten dat ze in een game zitten. De game wordt dan de nieuwe werkelijkheid (Tekofsy, 2013).
Bij Serious Games is het verloop van het spel geheel afhankelijk van de antwoorden van de werknemer. Specifiek kan de effectiviteit van de beslissingen hierdoor goed in beeld komen. Ook kunnen er tijdens het spelen van de Serious Game emoties worden opgeroepen. De kandidaten kunnen onder druk worden gezet, waardoor er kan worden beoordeeld hoe zij met de druk omgaan. Alle acties worden vastgelegd en gemeten. Hierdoor krijgt een bedrijf in een korte tijd inzicht in de competenties en vaardigheden van potentiele kandidaten. Zo kunnen bedrijven, op basis van deze uitslagen, zien welke kandidaat het beste bij de baan en organisatie past.
De game zorgt voor een betere match tussen werkgever en werknemer, en levert tijdsbesparing en kostenbesparing op. Dus ik zou zeggen: "Let The Games Begin!"
Bronnen:
- Alblas, G. & Wijsman, E.(2009) Gedrag in organisaties.Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
- Raaff, B. (2014) ‘Gamen voor een baan', game over = niet geschikt?. Homo Ludens Magazine. Vol 4.
- Tekofsky, S., Spronck, P., Herik, J., van den, Plaat, A. & Broersen, J. (2013) Personality assessment through gaming behavior. In Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games. FDG.
Dit artikel is de eerste uit een reeks artikelen vanuit de Hogeschool van Amsterdam, opleiding toegepaste psychologie. Het is geschreven door een student in opdracht van de module 'Online tools binnen arbeids- en organisatiepsychologie'. In het kader van kennisdeling op het gebied van online toepassingen die gebruikt kunnen worden in de toegepaste psychologie, krijgen artikelen die goed zijn beoordeeld een plek op www.toegepastpsycholoog.nl.