(Auteur: Denise Hagedoorn) Inzichten voor hulpverlening - Turkse Nederlanders maken deel uit van de grootste allochtone groep in Nederland. Ook binnen de hulpverlening van de Toegepast Psycholoog is culturele diversiteit steeds meer een aandachtspunt. Om die reden heeft de opleiding Toegepaste Psychologie een studiereis naar Istanbul georganiseerd. Benieuwd naar de kennis en inzichten die studenten hebben opgedaan? Lees het reisverslag van Denise Hagedoorn.
Reisverslag Denise Hagedoorn (derde jaars deeltijd studente Toegepaste Psychologie):
‘Ik wilde kennis en inzicht verwerven over het hulpverleningsaanbod en de bijbehorende methodieken die in Turkije worden toegepast.’
Na drie voorbereidende bijeenkomsten op Saxion, werden er in Istanbul bezoeken afgelegd aan verschillende hulpverleningsinstellingen. Bij een bezoek aan een universitaire opleiding psychologie kregen we de mogelijkheid om de studenten alles te vragen wat we wilden weten. Behalve over de kwaliteit van hulpverlening in Turkije en Nederland hebben we ook gesproken over vooroordelen. Deze studerende Turkse meiden, zullen straks werkende Turkse psychologen zijn; hoe wordt dit beoordeeld en aanvaard door bijvoorbeeld hun echtgenoot en cliënten?
Psychiatrisch privéziekenhuis
Een bezoek aan een psychiatrisch privéziekenhuis leerde ons dat er veel aandacht wordt besteed aan symptoombestrijding, maar dat zij niet de oorzaak van de psychische stoornissen van hun patiënten aanpakken. Bij sommige patiënten met een ernstige depressie wordt in de kliniek Electro Shock Therapie toegepast. Ook bij deze vorm van therapie worden alleen de symptomen bestreden, maar is er geen aandacht voor het ontstaan van de depressie. Ik vond dit schrijnend om te zien, vooral omdat het de indruk wekte dat de behandeling van patiënten bestaat uit het toedienen van medicatie, terwijl ik van mening ben dat een combinatiebehandeling, dus zowel medicatie als therapie, beter zou werken. De arts vertelde dat psychotherapie in opkomst is in Turkije, maar dat dit door een gebrek aan financiële middelen nog maar weinig wordt toegepast.
Dak- en thuislozenopvang
Bij de dak-en thuislozenopvang, werd zichtbaar dat sommige dromen waarheid kunnen worden. De oprichter van de opvang is zelf dakloos geweest en heeft door één enkele kans de mogelijkheid gekregen zichzelf een betere toekomst te gunnen. Maar hij is ambitieus, werkt hard en heeft het voor elkaar gekregen opvang te bieden voor minstens 80 dak- en thuislozen. Mooi om te merken dat er bij de daklozenopvang vanuit de studenten weinig diepgang werd verwacht, maar dat dit vanuit hun kant juist werd gestimuleerd. Zij proberen mensen iets te leren met hun ervaringen en leerden ons dat die veel belangrijker zijn dan materialisme.
Verder hoorden we dat de cliëntenraad van de geestelijke gezondheidszorg een eiland binnen de hulpverlening is. De medewerkers observeren, adviseren en alarmeren waar nodig, maar zijn nog niet zo groot, en hebben ook nog niet zoveel inspraak als zij zouden willen. Ze zijn ontzettend vooruitstrevend en leren veel van de cliëntenraden in westerse landen als Nederland.
Basisschool
Als laatste stond een bezoek aan een basisschool op de planning. Op die school loopt een pilot waar ze hoogbegaafde leerlingen extra lesstof bieden in reguliere klassen. Zelfs de minister van onderwijs was aanwezig tijdens ons bezoek aan de school. Dit is een goed voorbeeld van de gastvrijheid van de inwoners van Turkije. Wat ons opgevallen is in Istanbul, is dat de mensen ontzettend veel aandacht besteden aan hun gasten en dat zij hun agenda helemaal aanpasten aan ons.
Turkse cultuur
De kennismaking met de Turkse cultuur, cultuurbewustheid en cultuursensitiviteit verrijkt studenten met kennis over de Islam en zijn bijbehorende gebruiken en rituelen, een religie die vele van ons in deze vorm onbekend is. Interessant vond ik de gesprekken met onze docent en de studenten aan de universiteit, over hoe om te gaan en hulp te verlenen aan mensen uit andere culturen, maar ook over hoe gelovigen invulling geven aan het praktiseren van hun religie. En de wetenschap dat vooroordelen over andere culturen en religies mogen bestaan, als men maar kan onderbouwen waar ze vandaan komen en open staat voor het weerleggen hiervan. De studiereis richt zich in de huidige vorm niet op alle afstudeerrichtingen die de opleiding aanbied. Desalniettemin ben ik van mening dat het aangeboden programma voor iedere student Toegepaste Psychologie bijzonder interessant is, maar door instellingsbezoeken aan te bieden die aansluiten bij meerder afstudeerrichtingen zouden studenten meer kennis en ervaring van hun eigen vakgebied mee naar Nederland nemen dan nu het geval is.
Wat levert het op?
Tijdens je studie verwerf je als student theorie en kennis. Tijdens de studiereis leer je op een nieuwe of andere manier kijken naar de gezondheidszorg. Studenten leren tijdens stages op verschillende manieren de opgedane kennis en theorie toepassen in de praktijk. Tijdens de studiereis leert men weer op een heel andere manier kijken naar zorg en hulpverlening. Hierdoor wordt kennis en inzicht vergroot en dat zorgt voor een ander soort ervaring dan op Saxion kan worden aangeboden. Ik heb inmiddels aardig wat werkervaring opgedaan met een multiculturele doelgroep, maar het ontwikkelingsproces dat je doormaakt tijdens het beleven van een andere cultuur door er met twee benen in te staan, is van een ander niveau. Zeker als je als voltijdstudent nog geen ervaring hebt opgedaan, maar alleen nog maar in de schoolbanken hebt gezeten. Ik spreek denk ik voor alle deelnemers als ik zeg dat we met een koffer vol indrukken en ervaringen naar huis zijn gegaan. En dat de studiereis ons meer dan drie studiepunten heeft opgeleverd.
Dus volgend jaar weer een studiereis naar Istanbul… ja graag!
(Origineel artikel, auteur: Denise Hagedoorn, 3e jaars deeltijd studente TP)