In gesprek met Willem Flendrie oprichter en eigenaar Keptin-Jr b.v.
Je ziet ze in elke kinderkamer. En babyafdelingen en speelgoedwinkels liggen er vol mee: knuffels. Maar wat is eigenlijk een goede knuffel? En ziet een knuffel voor een baby van 12 maanden er anders uit dan voor een vierjarige?
Goed naar de knuffel kijken
Willem Flendrie is oprichter en eigenaar van het bedrijf Keptin-Jr b.v. Het Nederlandse bedrijf bestaat sinds 1994. Er worden knuffels gemaakt van natuurlijke materialen. ‘Dat was destijds nieuw’ vertelt Flendrie, ‘maar inmiddels worden knuffels van natuurlijke materialen overal geproduceerd. De knuffelmarkt wordt overvoerd’. Het viel Flendrie op dat er nauwelijks of geen ontwikkeling van het product zelf plaatsvond. Daar wilde hij zich op gaan oriënteren, toen hij de vraag kreeg of het bedrijf behoefte had aan afstudeerders toegepaste psychologie. ‘Ik had daar wel oren naar, want ik wilde wel eens goed naar de knuffel kijken om te zien of hij wel goed aansluit bij mens en kind. Mijn beeld van deze studie was dat daar kennis was van ontwikkelingspsychologie en van onderzoeksmethoden’, aldus Flendrie.
Yora Kros, student Toegepaste Psychologie uit Leiden, studeert deze zomer af op een onderzoek Voor Keptin-Jr b.v. naar de voorkeuren van kopers van knuffels. En Marjolein Onstein (deeltijdstudent Toegepaste Psychologie Leiden) deed onderzoek naar de voorkeuren voor knuffels van jonge kinderen en hun ouders.
Ze hield diepte interviews met de ouders en filmde kinderen, van acht en achttien maanden oud, terwijl zij met knuffels speelden. Flendrie: ‘Marjolein heeft met de resultaten van het onderzoek voor elke knuffel uit onze collectie aangegeven wat we daarmee moeten doen. En ik geloof ook dat we dat allemaal gaan overnemen’.
Toegevoegde waarde van een Toegepast Psycholoog
Volgens Flendrie is er een enorm verschil tussen de studie Toegepast Psychologie en een studie als Marketing & Communicatie: ‘Toegepast Psychologen gaan naar de kern. Zij hebben zowel kennis van ontwikkelingspsychologie als van onderzoek’. Tegelijkertijd kunnen Toegepast Psychologen de stap naar de markt maken: ‘Ze zijn zich ervan bewust dat de knuffel wel verkocht moet worden. Dat had ik niet verwacht van deze studie’, aldus Flendrie. En dit is een belangrijk punt, want ‘je ziet de markt veranderen. Destijds maakten wij knuffels voor een winkelier. Gaf die aan dat de knuffels langere oren moesten hebben, dan maakten we dat. Maar nu hebben we via internet te maken met de consument. Dus is het belangrijk dat we weten wat zij willen, want er zijn veel bedrijven zoals dat van mij en we willen wel uitblinken’. Toegepast psychologen kunnen door middel van onderzoek helpen om dit boven tafel te krijgen.
Flendrie: Vandaag de dag is het speelveld, ook voor een groot deel van het MKB, internationaal. Om je hierop te kunnen manifesteren zal je echt heel goed moeten weten wat jouw klant wil. Een Toegepast Psycholoog kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Ik denk wel dat het gros van de bedrijven in het MKB, waaronder Keptin-Jr, te klein is om een Toegepast Psycholoog fulltime voor onderzoek in dienst te nemen. Afgestudeerden Toegepast Psychologie zouden zich in een ZZP-achtige constructie moeten clusteren en zich via referenties moeten aanbieden. Want ik denk dat er plenty bedrijven zijn die deze kennis en vaardigheid broodnodig hebben om een goede en gezonde toekomst tegemoet te kunnen gaan.