0
0
0
s2sdefault

tegel sigaretten(Auteur: Roel Blok) Deze kwam ik laatst tegen bij het Kohnstamhuis. Een locatie van de Hogeschool van Amsterdam. Voor de amsterdamse TP-ers een interventie van eigen bodem! Ik weet niet welke gedragsbeïnvloeder het bedacht heeft, maar ik ga er weer kritisch naar kijken. Ik ga analyseren wat de interventie goed doet en wat hij naar mijn mening beter kan.

 

Het geheim van het rijm
Het eerste wat opvalt aan deze interventie is het tekst gebruik. “Met hetzelfde gemak gooi je het in de tegelasbak”. Deze tekst onthoud je meteen. Dat komt doordat het rijmt. Volgens onderzoek verwerken onze hersens zinnen die rijmen beter dan zinnen die dat niet doen. Mensen beoordelen slogans die rijmen bovendien als meer waarheidsgetrouw dan andere slogans (O’Shaughnessy,2012).

Het hacken van je gewoontes
Wat deze interventie misschien wel als beste doet is dat ze een gewoonte niet compleet willen veranderen. Mensen hebben de gewoonte om hun sigaretten op grond neer te gooien. In plaats van tegen mensen te zeggen dat ze naar bijvoorbeeld een staande asbak moeten lopen, maken de bedenkers gebruik van de gewoonte om peuken op de grond te gooien. Mensen gooien nog steeds hun peuken op de grond, maar nu op een specifieke plek. De gewoonte zelf verandert niet zoveel, alleen de plek waar je het doet. Het nut hiervan is eerder aangetoond door Stanford psycholoog BJ Fogg. Hij zei dat om nieuw gedrag te bekrachtigen, het in moet passen in oud bestaand gedrag, het moet automatisch gaan (Fogg, 2009). Door de gewoonte in kleine stappen te veranderen wordt het gedrag automatisch. Het gedrag wordt bovendien bekrachtigd door het design van de interventie, de omlaag lopende plaat waar de tekst op staat maakt het mensen makkelijker om hun sigaretten in het rooster te gooien.

Maar
Het design is gelijk ook de zwakke plek van de interventie. Hij valt namelijk niet echt op. Hij zit tegen de muur van het gebouw aan, als jij al pratende met je klasgenoten naar buiten loopt, om een sigaret te roken dan valt de interventie je waarschijnlijk niet op. De interventie moet ook bij de muur staan, want als je hem in het midden van het voetpad zou zetten, dan zouden mensen erover struikelen. De plaat waar de tekst op staat en die peuken erin gooien makkelijker maakt, zou dan mensen hinderen.
Als je hem ziet dan blijft de interventie door de rijmende tekst en de fel oranje kleur je bij, maar dan moet je hem wel zien. Wat je hier aan zou kunnen doen is een pijl maken op de muur van het Kohnstamhuis, misschien met nog een tekst van: “Gooi hier je sigaretten neer”. Dat zou de aandacht op de interventie vestigen, waardoor meer mensen hem zien.

Litertuurlijst
Fogg, B.J. (2009). A Behavior Model for Persuasive Design. New York: ACM.
O’Shaughnessy, J. (2012). Consumer Behavior: Perspectives ,Findings and Explanations. Bastingstoke : Palgrave Macmillan. 

Roel Blok

Geschreven door Roel Blok:
“Be the change you wish to see in the world”.
Mahatma Gandhi

Bio: Roel Blok hier, gedreven betweter die ook wel in is voor een grapje. Ik post regelmatig flauwe psychologie grappen op de Facebook van Toegepaste Psychologie en wil ondertussen de wereld veranderen. Ik interesseer me voor gedragsbeïnvloeding en Nudging en zie daar veel mogelijkheden in. Ik denk dat we als Toegepaste Psychologen een verantwoordelijkheid hebben om de wereld ten goede te beïnvloeden. Door mijn achtergrond in het theater en nu deze studie heb ik voor mijn gevoel de tools om die verandering te zijn.

TP-Vacatures

- No Current Openings -

TP Vacatures

TP Studeren

Wat is TP?

TP Academie